torsdag den 2. september 2010

Hornfisk er godt

Jeg er glad for fisk og i Frederiksværk har vi heldigvis hele to fiskehandlere og det samme i Hundested. Noget man vist ikke er forvænt med andre steder i landet.

Sensommer betyder bl.a. gode hornfisk, der en af mine yndlingsfisk. Da jeg var en tur på lystbådehavnens røgeri i går, var de netop i gang med at filetere hornfisk, så jeg købte selvfølgelig nogle fileter med hjem, sammen med et fristende stykke nyrøget laks med dild og citron.

Fileterne blev skåret i mindre stykker, vendt i groft speltmel med fintrevet limeskal, salt og peber og så fik de en hurtig tur på panden.

Tilbehøret havde også en snert af sensommer.

Spidskål og æbler, suppleret med tranebær og valnødder fra fryseren, blev sauteret med en smule rapsolie, lidt hyldeblomstsaft og et drys salt og peber.

Det hele blev serveret med et par nykogte kartofler - og det var slet ikke så dårligt på den allerførste smukke septemberdag.

4 kommentarer:

  1. DET lyder bare rigtig godt, og ja: vi er en del, der savner gode fiskebutikker i nærområdeet. Jeg skal dog kun til Køge, så det er egentlig mest min dovenskab, som gør, at vi får fisk for sjældent...

    Vi har en god kantine, som netop i dag serverede hornfisk, men det får John jo ikke fisk af :-)

    SvarSlet
  2. Indbydende og sund mad - ja, det er flot, at vi har to fiskehandlere i byen. Og hvor mon fiskene kommer fra, Gilleleje eller Hundested?
    Desværre er jeg en kræsenpind og spiser ikke fisk, og det er en meget stor fejl.
    Ha' en god weekend, Benedicte!

    SvarSlet
  3. @Ellen: Jeg kan levende forestille mig at det kniber med at få fisk nok, når der skal køres lidt længere efter det. Det må være dejligt med en god kantine.

    @Madame: Jeg bliver dig svar skyldig, men jeg vil spørge fiskehandlerne hvor de får deres fisk fra. Det er synd for dig at du må 'undvære' fisk, men du spiser jo sundt på mange andre måder,.

    God weekend til jer begge :-)

    SvarSlet