søndag den 1. maj 2011

Hjemlige søndagssysler

Jeg burde have været ude med de røde faner, men 1. maj har i år været en stille og rolig hjemmedag, fyldt med lidt af hvert, inde som ude.

Jeg har længe bagt vores rugbrød på en rigtig god surdej. Og da jeg for nogen tid siden besluttede at jeg også ville bage alt andet brød, skal der ske lidt på den front med jævne mellemrum - og der skal tænkes strategisk. Næste weekend er der ikke tid til bagning, så i går lagde jeg dej til både hvede- og rugbrød og i dag har der været fyret op i ovnen.

Jeg har forsøgt mig med en ny type hvededej. Her er det en opskrift fra Årstiderne, men noget lignende har jeg også set andre steder. Det er en ret tynd brøddej, som skal røres 20-30 minutter i røremaskinen og derefter koldhæve et døgn samt efterhæve en rum tid i stuetemperatur. Melet er hvedemel og ølandshvedemel og der er brugt tørgær; noget der drillede mig lidt under hævningen (jeg var vist lidt for utålmodig), men som er nemt at have med at gøre, når mængderne af gær er så små.

Resultatet er rigtig godt. Tæt, men saftigt og med en lidt sej krumme og en næsten glasagtig splintrende skorpe. Jeg kan nu konstatere, at de små 'cup-breads' de serverer både på Noma og på Dragsholm må være bagt af samme type dej.

Jeg har også startet en surdej, som jeg fremover vil bruge til mit lyse brød. Den er baseret på æblejuice, halvt rug- og halvt hvedemel. Jeg har fundet den i Wassim Hallals lille brunchbog 'Morgen møder middag' som kan downloades gratis.

Jeg er spændt på om æblejuicen vil smage igennem i brødet. Nu skal den foreløbig stå en 8-10 dage på køkkenbordet og 'komme sig'.

Ude har krydderurterne fået lidt håndholdt hjælp imod ugræsset (og græsset), noget er flyttet og noget er skåret ned. Både spade, greb, skovl, rive og vandkande er blevet motioneret.

Som det ses er jeg bagud med at klippe lavendler ned og de trænger ellers gevaldigt, men tingene må gå i det tempo jeg kan klare. Selvom det er frygteligt frustrerende når hovedet vil meget mere end kroppen.
















I pauserne blev der tid til lidt nydning - dels med kaffe, dels en frokost med kyllingesalat (med lækre, nye grønne asparges) og nybagt brød.


Strikketøjet kom også med ud i solen, men det blev nu ikke til mange masker.

I det hele taget går det lidt langsomt med strikkeriet, dels fordi jeg er i gang med nogle lidt større projekter der ikke er helt så motiverende som babystrik, og dels fordi der er rigtig mange andre gøremål i sommerhalvåret.

Husbonden er i gang med at grille asparges til en portion stenbiderrogn og derefter nogle af slagterens gode hvidløgspølser som får følgeskab af en pastasalat med masser af grønt. Dejlig nem og sommerlig mad.

7 kommentarer:

  1. Jeg er imponeret over rugbrødsbageriet. jeg har prøvet et par gange men efter flere døgns anstrengelser så ender det altid i smulder, og jeg føler ikke at det er anstrengelserne værd.
    I påske genopdagede jeg glæden ved hjemmelavet leverpostej, som jeg ikke havde lavet i 30 år - en hurtig og nem opgave som kan varieres i det uendelige med forskellige krydderurter fra haven.

    SvarSlet
  2. Jeg har bagt rugbrød i ca. 6 måneder, i begyndelsen prøvede jeg forskellige opskrifter, men det blev ikke altid lige godt, så nu bager jeg kun Bornholmsk rugbrød.
    Lige nu har jeg to brød i ovnen som jeg bager for første gang, det er med korn og brændenælde, så jeg glæder mig til at smage det om lidt.

    SvarSlet
  3. Møf de la creme!
    Skønne bageinspirationer!
    Her var der blandt andet et formidabelt SF-indslag i Hobros lille 1. maj-arrangement - en ode til Skatten af Pernille Vigsø Bagge. Alvor og humor i et.

    SvarSlet
  4. @Nina: Da jeg først kom ingang med rugbrøddet, så var det faktisk meget nemt. Og det jeg bager kræver ganske lidt reelt arbejde, men en del ventetid. Orker du at prøve igen er der en henvisning til min opskriften her: http://fiberfryd.blogspot.com/2010/05/moment-of-zen.html

    @Brittsol: Jeg kender slet ikke Bornholmsk rugbrød. Det må jeg råde bod på. Jeg har masser af brændenælder, så måske skal jeg fylde nogle af dem i brødet næste gang - de er jo fyldt med gode ting.

    @Ann: Tak :-) Det lyder som en god 1. maj tale. Her i byen er møderne blevet noget tamme, men husbonden var skam afsted, det var kun undertegnede der pjækkede...

    SvarSlet
  5. Det er meget spændende at læse om dine eksperimenter og erfaringer med at bage brød! Her bager vi også selv vores brød, både rugbrød og en lysere type af fuldkornsspeltmel og hørfrø. Jeg synes, det er en stor glæde at bage og at vide, hvad der er i det brød, man spiser. Ha' en dejlig dag, Ditte!

    SvarSlet
  6. Du har sørme været flittig, og de lyder rigtig lækre de brød :-)
    Jeg har i mange, mange år bagt alt selv, men jeg har holdt pause - i flere år - med den surdejsbagning. Måske skulle jeg kaste mig over det igen. Hjemmebag er nu det bedste :-)

    SvarSlet
  7. Hvor er du god! Mine intentioner om selv at bage brød dør altid hurtigt ud - jeg er ikke helt gode venner med brødbagning og bliver det nok heller aldrig. Jeg må vel bare erkende, at alle har deres begrænsninger, og en af mine går altså ved brødbagning.
    Men de ser godt nok lækre ud, dine brød :-)

    SvarSlet