fredag den 7. oktober 2011

Haa do wot i Hobrow?

Det har jeg lige straks, for i weekenden løber endnu en strikkefestival af stablen: Webstrikkernes årlige festival der denne gang bliver holdt på Hotel Amerika i Hobro.

Det er nu ikke fordi byen er ukendt i familien (kun hos undertegnede). I 1800-tallet var min fars farfar, Eduard Reffs, manufakturhandler i byen. Hans butik lå på hjørnet af Adelgade og Store Torv, der hvor Kunstetagerne og Bies Gård ligger. Jeg håber jeg kan nå at få et kik, selvom det sikkert ikke ser ud som for over hundrede år siden. Min far har et gammelt billede af butikken som jeg gerne ville have vist her, men det må komme senere.

Biecentrets hjemmeside har jeg netop læst mig frem til, at oldefar var en af initiativtagerne til Hobro Telefonselskab og var indehaver af selveste telefonnummer 1; han har åbenbart været noget ved musikken ;-)
Han var nok også glad for mad, jeg har nemlig arvet hans kogebog. Det er en lidt skrøbelig udgave af Madam Mangors kogebog med gotisk skrift, nydeligt indbundet i læderbind præget med hans navnetræk.

På festivalen skal jeg helt sikkert snakke med både Ellen og Ann - det glæder jeg mig meget til. Jeg skal derover med Merete og Anne og de andre strikke-tøser og vi skal have det så hyggeligt.

Jeg har fisket flere strikkeprojekter frem til turen:

Først og fremmest den famøse Hvirvelstrøm som bare er gået fuldstændig i stå. Jeg håber at nogle opmuntrende tilråb kan få mig gennem de allersidste kiler, for jeg glæder mig sådan til at få den i brug (og så er der lige monteringen, suk).

Jeg har også en anden, næsten færdig, Annette Danielsen model i gang:
Et meget lyserødt 'Æble' fra bogen 'Hønsefødder og gulerødder'. Det er til datterens venindes lille fireårige, Viktoria. Hun ææælsker lyserødt, som alle små piger nu om dage gør.

Der er også en lille cardigan til Vilfred med mønsterborter i gang; rigelig stor tror jeg, men han skal nok komme til at passe den.

Skulle jeg komme helskindet gennem hvirvelstrømmen og ud på den anden side, så har jeg en Folklore liggende, som jeg omsider kan få lov at strikke færdig; den har været bortcensureret for at få gjort kål på 'den famøse' ;-)




Én skal da under ingen omstændigheder komme til at kede sig...


10 kommentarer:

  1. God strikke- fornøjelse....;)

    SvarSlet
  2. Næh, hvor dejligt, Ditte!!
    Jeg glæder mig til at se dig!
    Sikken fornem historie, du har på disse kanter.
    Du skal selvfølgelig besøge Bies Gård og Etagerne. Du vil se, at de er bevarede fra dengang, dine forfædre var der.
    Vi ses!

    SvarSlet
  3. Vi skal nok komme med opmuntrende hvirvelstrømstilråb - jeg starter selv op på en ny hvirvelstrøm.

    SvarSlet
  4. Rigtig god weekend i Hobro, Ditte - det lyder vel nok hyggeligt. Spændende også at læse om din oldefar - jeg elsker historier om gamle dage.

    SvarSlet
  5. Jeg kan se at du har fået din signatur på plads - det var godt :-)
    Jeg håber jeg kan smutte en tur til Hobro by og få kigget når nu det er bevaret; min far vil blive glad for at se billeder derfra. Såvidt jeg kan se er det i gåafstand. Jeg glæder mig bestemt også til at se dig!
    Vi ses meget snart :-)

    SvarSlet
  6. Ja, gamle historier er bestemt interessante; engang når jeg får lidt mere tid vil jeg gerne granske lidt mere i familiens gøren og laden. Hav en dejlig weekend.

    SvarSlet
  7. Godt Anne - ellers kan du låne min at øve dig på.... ;-D

    SvarSlet
  8. Tak, Annemarie :-) Hav en dejlig weekend.

    SvarSlet
  9. Du godeste en masse lækkert strik du har gang i.. Hav en skøn weekend. :-)

    SvarSlet
  10. jeg er helt misundelig på al den strikkefestival-virak. Jeg har aldrig været med til den slags sammenkomster - egentlig havde jeg planlagt en tur til Fanø - men næste gang (2013) så har jeg aftalt med min kor-veninde Ulla, at vi tager derover samman. Jeg er imponeret over så mange fine og avancerede strikke-projekter på én gang

    SvarSlet