lørdag den 29. oktober 2011

Ærtesuppevejr

I dag har været temmelig våd og grå, men ikke spor kedelig.

Først ventede hvad der skulle blive en svært forvirret udlånsvagt. Udover almindelige lånerbetjening, som virkelig er en blandet affære der også indebærer f.eks. print af bingo-banko plader, hjælp til kopiering, vand til tørstige børn, nødtørftig (tegnsprogs) kommunikation med asylansøgere, opstøvning af værktøj til udstillere, supplering af toiletpapir osv., skulle der hjælpes til ved græskarlygte-værkstedet, laves kaffe m.m. til strikkecafén og gøres klar til Litterær Lørdag, hvor vi havde et spændende foredrag om billedbøger. Jojo, jeg fik altså også snakket om, fundet og bestilt bøger m.m.

Hjemme igen lidt i tre var det tid til lidt frokost og en rask tur i den tågede efterårsskov og så var jeg brugt.
I går havde jeg ydermere frekventeret både min kiropraktor og min massør og det er noget af en cocktail som nok kan tage pusten fra en et par dage (men hvor er det godt ;-)

Altså besluttede jeg at aftensmaden måtte være nem.

I fryseren havde jeg en 'suppe' som var kreeret af en rest 'franske ærter' (se nedenfor) blendet med grøntsagsbouillon.
Den var ærlig talt ikke noget at råbe hurra for, så den blev kogt op med lidt god fond og nogle skiver gedefriskost og fik en lille smule jævning for at få konsistens.

Serveret med en klat græsk yoghurt, lidt sprødristet chorizo og et par 'sjuskeboller' til, blev det faktisk en rigtig fin og lækker middag på en lidt råkold dag.


Franske ærter
Finthakket skalotteløg og hvidløg svitses i smør, tilsæt friske eller frosne ærter og lad dem mørne lidt. Vælt en stak friske salatblade i og vendt rundt til de er faldet sammen. Smag til med salt og peber.

3 kommentarer:

  1. hej det ser rigtig godt.. elsker suppe

    SvarSlet
  2. Det er da godt at være lidt alsidig og kan hjælpe til her og der...God søndag til dig..;D

    SvarSlet
  3. Din ærtesuppe med tilbehør ser helt vidunderlig ud - det må jeg prøve at gøre dig efter.

    SvarSlet