torsdag den 27. maj 2010

ABC-tema F

Jeg er sprunget på bogstavlegen og kommer her med mit billedbidrag til F - Fjorden & Fabrikken. Her, hvor jeg bor, er det nemlig to væsentlige størrelser. 

Min kommune strækker sig langs en af Danmarks dejlige fjorde og jeg har kun få minutters gang dertil fra mit hus. Jeg elsker fjorden i al slags vejr, ved ebbe og ved flod. Om sommeren er fjorden fyldt med glade sejlere om vinteren med hundredevis af svaner. Det er ikke her jeg bader (vi har også masser af hav), men det er ofte her jeg går og tænker over livet. Små og store tanker.

Fabrikken er byens hjerte. Her produceres stål, her støbes, bankes og larmes. Her bruges enorme mængder af energi. Flere generationer af byens borgere har tjent til dagen og vejen på fabrikken og når fabrikken er i krise er hele byen i krise. Jeg er tilflytter og har ingen direkte tilknytning til den, men selvom jeg bor flere kilometer fra den, er den er blevet en del af mit daglige lydbillede og jeg passerer den hver dag til og fra arbejde. Jeg har lært at holde af den. Køn er den ikke, men en morgen da jeg var på vej til arbejdet, lå i den der, ved fjorden, i dis og morgensol, og så helt poetisk ud.

Værsågod :-)

3 kommentarer:

  1. Smukt billede, mummy! Den hører bare til, den fabrik.. Man går og savner den (og ikke mindst fjorden!) her i Hillerød :o)

    SvarSlet
  2. Det var et nydelig bilde du kom med her på ABC#F!! Når man tenker på fabrikk, så tenker man på noe stygt som ikke passer inn i miljøet. Men gjennom din linse fikk du det til å se så fint ut!!

    Jeg beklager at jeg kom så sent inn på besøk til deg, men dagene har bare gått så fort og døgnet har ikke nok timer.
    Bokstaven G er nå lagt ut:)

    SvarSlet
  3. Kære Petunia
    Jeg er glad for at du synes om billedet. Fabrikken er faktisk tit fascinerende at betragte, når bare jeg har taget de rigtige briller på ;-)


    Hej Lille-nea
    Jamen så må du jo komme og kigge på den engang imellem ;-) Jeg ærgrer mig over at vi aldrig fik fat på Erik Hjort Nielsens billedbog 'Syretroldene'. Jeg er næsten sikker på han har fået inspirationen her... Om ikke andet så vil jeg altid forbinde de to ting.

    SvarSlet