torsdag den 10. juni 2010

ABC-tema I

Mit i MÅ være ingredienser


Jeg har vistnok temmelig mange! Jeg er glad for at lave mad og gerne nye spændende retter. De kræver selvfølgelig tit nye spændende ingredienser. Venner og bekendte undrer sig højlydt når de kigger i mine gemmer, men jeg synes ikke selv det er så galt. 

Lige nu har jeg bl.m.a. lyst til at forsøge mig med saltede sorte sojabønner og 'black garlic'... Ak ja, når det gælder ingredienser, ville jeg vældig gerne bo i en storby med et righoldigt udvalg af specialbutikker. Her må vi nøjes med ikke særligt veludrustede supermarkeder :-(

Det er ikke de smukkeste billeder dette tema afstedkom og på dette tidspunkt er det desværre for sent og for mørkt, at få billeder af de mere fotogene ingredienser i haven: Mine krydderurter.

Men I får et lille kig i skabe og på hylder og i fryseren som også kan bruges til ingredienser: Semidried tomater, diverse fond'er og vinrester i isterningeform, ingefær der nemt rives fra frossen tilstand, reven skal af diverse citrusfrugter, nødder af forskellig art, overskud fra krydderurtebeddet o.m.a. 

Jeg tror vi stopper her!






13 kommentarer:

  1. Ingredienser det måste man ha då man ska laga mat :)
    Bra lösning till bokstaven I.
    Trevlig helg!

    SvarSlet
  2. Det må godt nok være lækkert at lave mad i det køkken!

    SvarSlet
  3. Så mange flotte ingredienser du har! Og nå skal jeg fryse ned noe av all den ingefæren jeg har kjøpt. Det var et bra tips! :-D

    SvarSlet
  4. Sikke et spændende udvalg du her - og du fortalte noget, jeg slet ikke har tænkt på, at ingefær nemt rives fra frossen tilstand. Det er jo genialt, for rodstykkerne ligger ellers og bliver dårlige.
    Sikke en fin orden du har, det er godt, det ikke var mig, der viste mine hylder frem :-)

    SvarSlet
  5. Sikke en fantastisk orden du har i dine skabe :-))
    Det lykkes ALDRIG for mig, og jeg bilder mig ind at det er fordi mine skabe er for få og for små, men i virkeligheden ville jeg nok bare fylde større og flere skabe op med rod også ;-))

    SvarSlet
  6. Ingredienser - det er prikken over i'en det i matlaging!!!

    SvarSlet
  7. De beste ingredienser for lokal mat, finnes uten tvil lokalt - unnskyld for en selvfølgelig uttalelse..

    Dog vil jeg si du har illustrert meget bra, som seg høver i ABC i ord og bilder.

    SvarSlet
  8. @minaordminabilder: Ja, ikke sandt ;-D God weekend til dig også.
    @Ann: Jeg elsker mit køkken, som vi byggede om for 5 år siden. Det er en nydelse at lave mad her.
    @lindsky: Tak. Det er en fin måde at opbevare det på. Før måtte jeg også kassere en del, men nu bruger jeg det hele!
    @Kamelryttersken: Hmm, det ser faktisk lidt overvældende ud, nu jeg selv ser det lidt 'udefra'... Men det ER dejligt!
    @Sommertid: Der er mange retter med meget få ingredienser som smager fantastisk, bare råvarerne er friske.
    @Madame: Ja, ingefærtipset er jeg selv glad for at have fundet. Jeg er (desværre) 'afhængig' af orden og systemer, (det er ikke altid en positiv ting), men i mit arbejde som bibliotekar er det en stor fordel ;-)
    @Annette: 'Orden' er mit mellemnavn, til stor moro for familie og venner. Jeg har en teori om at jo mere kaos man har i sit hoved, jo større er behovet for orden i sine omgivelser! Tror du har ret - det er ikke pladsen der gør det ;-D
    @Petunia: Nemlig!
    @TorAa: Tak - og ja, selvfølgelig har du ret! Vi har heldigvis nogle gårdbutikker som vi kan nyde godt af. Jeg synes bare det er sjovt nogen gange at tilføre lokale råvarer lidt usædvanlige ingredienser.

    SvarSlet
  9. Det var mange forskellige ingredienser, du sådan har på lager. Jeg har ikke nær så mange forskellige, det bærer maden her i huset vist også præg af.

    SvarSlet
  10. @ Henny: Det skal du nu ikke være ked af. Ét af kokken Rasmus Kofoeds gode råd om vejen til bedre mad er: Brug færre ingredienser. Tror du jeg følte mig truffet? (De fire andre råd mener jeg, at jeg efterlever ;-)

    SvarSlet
  11. Åh ja, jeg elsker også at have masser af ingredienser at vælge i mellem - men jeg har vist knap så mange som du ;-).

    Heldigvis er vi okay forsynet med specialbutikker her i Frederikssund - jeg kommer jævnligt hos Asian Market og bliver med garanti også fast kunde hos den nye palæstinensiske grønthandler, som fx har mange spændende krydderier. Desuden er supermarkederne nogenlunde velassorterede her.

    SvarSlet
  12. @Bente: Næhh hvor dejligt, jeg havde ikke opdaget at I havde et Asian Market + en palæstinensisk købmand! Frederikssund besøger jeg med mellemrum - bl.a. på grund af Føtex, som har mange gode varer - så jeg må på opdagelse næste gang. Tak for det!

    SvarSlet