fredag den 18. juni 2010

ABC-tema J

Lige præcis i dag har min søn skrevet sit første indlæg i årets rejseblog og derfor falder det lige for, at vælge Japan til denne uges abc-tema.

Jeg har desværre aldrig selv været i Japan, men landet, kulturen og mentaliteten har altid fascineret mig. Meget fremmedartet selvfølgelig, men jeg føler også en form for slægtsskab med den stramhed og perfektionisme som bl.a. deres arkitektur og kunsthåndværk er udtryk for.

Da jeg tog min svendeprøve som væver i 1971 havde jeg en ide om, at jeg på et tidspunkt ville tage til Japan for at væve. Livet formede sig anderledes og det blev ved drømmen. Nu har jeg erkendt at jeg aldrig kommer til at oplevet landet selv (jeg lider desværre af flyskræk) - til gengæld har jeg nu en 'stedfortræder', som kan skrive og fortælle om sine oplevelser. Om ikke ret længe rejser hans kæreste ud til ham - og så er de to om opgaven!

Det eneste jeg kan byde ind med på billedfronten, er et billede af en pose nudler, som en japansk ven til en kollega, bragte med til Danmark. På typisk japansk vis er indpakningen et lille mirakel, selv for noget så simpelt som en pose 'spaghetti': Fin halvtransparent pose i smuk udførelse og nudlerne indeni er bundtet omhyggeligt med smukke grønne papirstrimler.


Se hvordan andre har tolket ugens bogstav på ABC i ord og bilder

6 kommentarer:

  1. Tak for din kommentar :-) Det er synd, hvis din drøm ikke opfyldes. Har du overvejet at få hjælp til at overvinde din flyskræk? Der findes mange tilbud på nettet og mere driftsikre fly end mit....
    Spændende tanker om Japan og fint billede.

    SvarSlet
  2. @Rimkogeren: Selv tak. Ja, jeg ved det findes og har overvejet det, ikke så meget for min egen skyld, som for min mands, der gerne vil rejse lidt længere end tog og bil kan klare, sammen med mig. Måske skulle jeg kigge på det igen! God weekend.

    SvarSlet
  3. Hvor er det spændende, at du er uddannet væver!
    Jeg synes også, der er meget i den japanske kultur, der er utroligt fascinerende. Jeg så engang en tv- udsendelse om fire europæiske kvinder, der var japansk gift og boede i Japan. De var alle dybt frustrerede over familiemønsteret, hvor svigermor bestemmer alt ...
    Rigtig god weekend til dig!

    SvarSlet
  4. @Madame: Jeg elsker at væve, men jeg gør det desværre for lidt :-( Det er et stort arbejde at sætte min væv op, så når jeg engang får mere tid (haha) SÅ skal jeg... Den udsendelse du har set kender jeg ikke, men jeg kan godt forestille mig at der må være frustrationer, når to så forskellige kulturer mødes!
    God weekend.

    SvarSlet
  5. Godt og spændende valg til J, jeg kunne rigtig godt tænke mig engang at besøge Japan, det er et dybt facinerende land.
    Til dit spørgsmål om duften på Jacaranda træerne.. jeg kan simpelthen ikke huske om blomsterne duftede.. der var mange spændende og mærkværdige dufte i Sydafrika..
    KH Inge

    SvarSlet
  6. @Inge: Jeg kan godt forstå du ikke kan huske det, når alting er så fremmedartet. Min søn skriver, at i Japan dufter der af te og tang :-)
    Hav en rigtig god søndag, Inge

    SvarSlet