fredag den 4. juni 2010

ABC-tema H

Så nåede vi H og 'Haven' var egentlig et oplagt valg, på en dag, hvor solen lokkede mig ud i dækstolen og al det grønne, da jeg kom hjem fra arbejdet kl. 17.30.

Men min hu stod alligevel mere til et andet meget oplagt emne, nemlig HAVET. Havet, og naturens mange andre udgaver af vand, har en stor tiltrækningskraft på mig. Lidt sært, eftersom jeg er en uforbedrelig landkrabbe og desuden har lidt af vandskræk en stor del af mit liv.

Det rytmiske, uforanderlige bølgeslag, duften af salt og tang, farvespillet, teksturerne (fra olieglat over creppet og kniplingsbesat til frådende, skummende vildskab), lyset der genspejles og den høje himmel... alt gør mig forunderlig rolig og glad indeni.

I storm og i stille fylder havet mig med ærefrygt over naturens kræfter og skønhed - og sætter mig 'på plads', som den lille-bitte og egentlig temmelig ubetydelige brik jeg er i det store billede.

Her er får du en tur ved 'havet omkring Danmark' på en fredelig, solfyldt sommerdag.

    

Se flere abctemaer på Petunias 'ABC i ord og bilder'

12 kommentarer:

  1. Sikke smukke billeder - ja, havet har en ganske særlig og beroligende virkning på os, som et urbillede. Jeg holder meget af at gå langs stranden i Liseleje året rundt, selv på en iskold vinterdag :-)

    Rigtig god weekend til dig.

    SvarSlet
  2. Utroligt smukke billeder du har valgt af havet Ditte. Især det sidste er helt fantastisk !!!!

    Lyden af havet, både når det bruser voldsomt, og når det bare risler helt stille er ren terapi.

    Ha en dejlig uge :-))

    SvarSlet
  3. Havet er herlig ja! Heldigvis bor jeg ikke så langt unna det. :) Flotte bilder!

    SvarSlet
  4. Nydelige bilde av havet! Det siste bildet var stilig! Hadde vært perfekt for et B&W motiv!

    SvarSlet
  5. Tusind tak for jeres dejlige kommentarer. Jeg glæder mig til at se hvad I andre har fundet på. I dag har haven krævet sit, så bloggene måtte vente.
    Rigtig god weekend til jer - meterologerne spår at vejret skulle blive perfekt til en tur ved havet ;-)

    SvarSlet
  6. Det siste bilde viser jo på en spennende og likevel en sjarmerende måte hvordan havet former jorden og menneskene.

    Jeg har i nesten hele mitt liv aldri bodd mer en 2 km fra havet.

    Ha en herlig helg og takk for at du deler slike flotte minner og bilder

    SvarSlet
  7. Det finns inget som är mer underbart än havet! Dofterna, vågskvalp och färgerna!
    Härliga och fina bilder!
    Trevlig helg!

    SvarSlet
  8. Havet har en stærk tiltrækningskraft på mennesker. Måske især, når det er varmt og solen står højt på himlen!

    SvarSlet
  9. Hvor er det nogle smukke havbilleder, du har skudt! Især er jeg ret betaget af det sidste med det crepede sand.

    Det er ikke så ofte, jeg kigger på havet - men fjorden sørger jeg for at komme forbi så tit som muligt. Det er vist den samme fjord, du bor i nærheden af, kan jeg se ;-)

    SvarSlet
  10. Mycket vackra och njutbara havsbilder :))
    Jag älskar havet!
    Mvh Halina

    SvarSlet
  11. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  12. @TorAa: Du er også heldig ;-)
    @minaordminabilder og Henny: I Danmark har næsten alle heldigvis ret nem adgang til det fantastiske hav - men tænk hvor mange mennesker rundt omkring i verden der aldrig får den oplevelse?
    @Bente: Tak. Ja, det er den samme fjord og den nyder jeg næsten dagligt.
    @Tak, man kan heller ikke andet - selvom det også kan være grumt.

    SvarSlet