tirsdag den 15. juni 2010

En næsten glemt perle

I dag gik jeg en tur jeg ikke har gået meget længe. Der er så mange muligheder for dejlige naturoplevelser i det område vi bor i, så denne tur er næsten gået i glemmebogen. Men det skal den ikke igen...

 En tur på Arrenæs - her mellem Sonnerup skov og Arresø


Tagrør til den ene side - skov til den anden


De gule iris blomstrer i rørskoven


Og så er der min helt særlige, lidt undselige, men yndige favorit: Engnellikeroden


Der er kommet ny bro ved grillpladsen siden sidst og søens små bølger klukker lystigt om stolperne


Så stiger terrænet en hel del - op mod de fem høje ved Dragebjerggård


Ved højene er der det smukkeste vue over Arresø


Stien fortsætter som fint klippet græs op gennem marker og langs folde ved Dragebjerg (45 m)


På vejen tilbage, længere inde i landet, åbenbarer sig en enorm rugmark

Her har vist ikke gået så mange, så græs og blomster har frit spil

Tilbage i ærkedansk skov med bøg på den ene hånd, gran på den anden og myg over det hele!
Fuglene sang og kvidrede så det var en lyst. Inden længe bliver der stille igen, så det er bare med at lytte...


I grøftekanterne blomstrer vild kørvel som de fineste hvide kniplinger - ahhh, juni er en pragtfuld måned.

Turen på Arrenæs findes som vandretursfolder (nr. 66) fra Skov- og Naturstyrelsen. Du kan læse om landskabet ved om Arrenæs og downloade forlderen her.

9 kommentarer:

  1. Sikke nogle skønne billeder - rugmarken er jeg glad for at du har med, den ser så sund og frodig ud, mad nok, rugbrød til hele vinteren :-) og billedet af den vilde kørvel er vidunderligt "komponeret" d.v.s. man kan se, hvad det forestiller. Flot. Jeg behøver ikke at nævne at udsigterne, stien opad til udsigten på 45m. er flotte flotte billeder. Jeg tror iøvrigt at det højeste sted i Tisvilde Hegn ikke er højere end 45m.

    SvarSlet
  2. Hvor smukt, og hvor smukt fotograferet og billedbehandlet.
    Jeg har ikke ord.
    Billederne vækker en masse følelser og minder ;-)

    SvarSlet
  3. Sikke nogen skønne billeder. Det er en dejlig tur du har været rundt på. Vi har selv været der ovre et par gange sammen med hunden.
    Merete

    SvarSlet
  4. Hvor er det dog smukke billeder du har taget! Vores dejlige omegn gør sig godt i solskin på en sommerdag. Vi har også gået den rute, du har gået her - men det var en iskold vinterdag og en noget anden oplevelse, selv om det også var smukt.

    SvarSlet
  5. Hvor ser der dejligt ud! Tak for god inspiration - dér kunne jeg godt finde på at lokke familien hen på søndagstur ;-)

    SvarSlet
  6. Hvor er der dejligt! Da vi boede i Helsinge for mange år siden tog vi tit den tur - men jeg havde næsten glemt den. Tak, fordi du mindede mig om den... :-)

    SvarSlet
  7. @dax2: Tak for ordene ;-) Jeg er også vældig glad for rug og rugbrød. Har netop læst om perlerug, som jeg helt sikkert skal prøve.
    @Ann: Tusind tak skal du have. Vejret var vidunderligt, så det lidt sene eftermiddagslys har sikkert gjort sit.
    @Merete: Ja, det er et dejligt sted, der kunne man sagtens bruge mere tid!
    @Madame: Jeg synes bestemt også at naturen gør sig på alle årstider, men lige nu er temperaturen jo ovenikøbet med os ;-)
    @Bente: Jamen det synes jeg bestemt I skal gøre!
    @Mia: Selv tak - vi er heldige at vi bor i så smukt et område.

    SvarSlet
  8. Så smukke sommerbilleder. Danmark har mange smukke steder.
    Tak for synet rundt om Arresø.

    Mange hilsener
    Ingrid
    Samsø

    SvarSlet
  9. @Ingrid: Selv tak. Samsø har sandelig også mange vidunderlige steder.
    Mange hilsner til dig også

    SvarSlet