tirsdag den 7. juni 2011

Goddag igen til symaskinen

At sy er en smule mere omstændeligt end bare at gribe et par pinde og et nøgle garn. Dels skal der flere redskaber i brug og dels skal der planlægges.

Den slags projekter har jeg ikke orket at tænke på siden jeg blev syg; har slet ikke kunnet overskue dem. Derfor blev jeg meget glad da jeg, for første gang i flere år, igen mærkede lysten til at sy.

Tidligere har jeg syet masser af tøj til mine børn og mig selv, så symaskinen, og alt det andet der skal bruges, skulle 'bare' graves frem fra gemmerne...

Et lille forsigtigt projekt, som et par posebukser til barnebarnet, mente jeg måtte være gode at starte med, så i dag gik jeg i gang.

Frem med stofkassen - og der var et fint blåt bomuldsstof med små hvide hjerter :-)

Hvor jeg hyggede mig!
Med mønstertegning, nåle, saks, strygejern (selv ærmebrættet blev luftet), opsprætter(!), tråd og stof - og så min dejlige symaskine.

Jeg kan godt se at jeg er kommet ud af øvelse; sømmene er ikke så lige som de burde være og jeg er rusten i finesserne.

Mon ikke det kommer igen, hvis jeg kan holde dampen oppe?

Jeg har i al min optimisme også været ude at købe stof til flere små bukser - og et par bluser...

Egentlig har jeg masser af stof liggende, så jeg behøver ikke gældsætte mig det første lange stykke tid, men med den nye lyst var der også behov for lidt nyt at 'lege' med.

Nu håber jeg at lysten og energien er kommet for at blive.

13 kommentarer:

  1. Hvor godt at lysten er kommet igen og mon ikke det "rustne" forsvinder som du får syet lidt mere..de er rigtig søde bukserne, og fint drengestof du har købt..God sy-lyst..;-D

    SvarSlet
  2. Hvor er de fine, de små bukser.
    Lækkert stof du har investeret i.
    Der skal bare få syprojekter mere til, så er detaljerne på plads igen.

    SvarSlet
  3. Ej, så fint!
    Er helt forelskede i hjertebukserne - Og sikke nogle fede stoffer ;o) Specielt er vild med dyreprintet!

    Hvor skønt at du syr igen.. Håber lysten bliver der :o)

    SvarSlet
  4. Så fin bukse, dette må jeg prøve på til mitt lille barnebarn.....
    Men bare prøve......

    SvarSlet
  5. super nuttede bukser, flotte nye stoffer og ny lyst til at sy, det bliver da ikke meget bedre.
    kh.fra Island
    Frida

    SvarSlet
  6. Det er nemlig så dejligt at sy - godt du fik og rystet lidt af rusten af finesserne. Jeg savner at sy igen, når jeg ser dine fine stoffer. Da jeg var yngre syede jeg både til sønnike og mig selv.

    SvarSlet
  7. De ser bare super søde ud :)


    Hilsen

    Gustav
    http://københavnskerestauranter.dk/

    SvarSlet
  8. Meget nuser bukser - du er vist ikke særlig rusten :-) Det er nok som at køre på cykel - man glemmer det aldrig helt, og jeg er sikker på, at finesserne hurtigt er på plads igen.
    Der er ikke noget som børnebørn, der kan få skaberlysten op i en...

    SvarSlet
  9. Det er da skønt at kunne sådan noget! Det er en gave eller et talent, som skal plejes, men du ser ud til at være sluppet godt fra genstarten :)

    SvarSlet
  10. De er da søde, de bukser :-)
    Næh, man glemmer nok ikke sådan at sy, men "bare" at klippe frit uden mønster, det tør jeg ikke mere. Der bliver tænkt en ekstra gang, inden der klippes :-) Fordelen ved syning fremfor strik, er at produktionen hurtigere bliver færdig, synes jeg. Altså hvis man holdes til ilden, men det skal man jo også med strikningen, hvis det skal blive til noget.

    SvarSlet
  11. Det er det skønne ved babytøj, det er så dejligt overskueligt i størrelsen :-). Jeg syede en del til min datter, da hun var 0-6 år, men så 'gik det over' igen. Som teenager begyndte hun at sy selv - og der gik ikke længe, inden hendes syevner overhalede mine (som ikke er særligt veludviklede).

    SvarSlet