torsdag den 30. juni 2011

Sølvbryllup i flere etaper

Tirsdag havde husboden og jeg sølvbryllup. Nu er bryllupsdage ikke noget vi normalt fejrer; for 25 år siden gik vi stille og roligt på Rådhuset og blev gift af praktiske årsager uden nogen falbelader. Vi havde da boet sammen i adskillige år og vores yngste var et halvt år. Kun to af mine kolleger, der var vidner, var impliceret i det.

Men jeg syntes alligevel at vi skulle benytte lejligheden til at hygge os med børnene, så jeg inviterede husbond, børn, svigerbørn og barnebarn på brunch på Nimb Brasserie i søndags - med efterfølgende Tivolitur.

Det var ualmindeligt hyggeligt og dejligt afslappet, præcis som jeg holder af.

De søde og betænksomme børn syntes også at vi skulle have en gave, så vi fik et gavekort til en god middag på Sorte Hest. Den slags falder altid i god jord da, især jeg, er vældig madglad.


Men her stoppede det ikke, for vi skulle da også fejre dagen alene, så i dag spiste vi en skøn middag på det lokale gourmet-tempel Tinggården. Hos Jan Friis-Mikkelsen går man aldrig skuffet hjem.

Vi startede med et glas cremant med huset lækre hjemmesaltede mandler (spanske selvfølgelig).

Derpå dagens  appetizer: Dampet pighvar med brødchips og flødevendte agurkestrimler; meget lækkert.

Jeg lagde ud med en god, kraftig krebsebisque med pocheret geddefars, krebsehaler, dild, spinat og skvalderkålblomster.

Husbonden fik stegt knurhane med råmarineret agurk, salat, krydderurter og et drys vilde stedmoderblomster.

Halvvejs igennem byttede vi tallerkener, så vi begge fik smagt på det hele.

Vi havde bestilt enkelte glas af aftenens vinmenu og dem delte vi også (dog fik sølvbruden broderparten, da gommen var chauffør).
Jeg tillod mig at bestille en ekstra forret og det er jeg lykkelig for at jeg gjorde, for det var måske måltidets bedste oplevelse:

Nye rødbeder vendt i en lakridset kogelage/sirup, papirtynde rå rødbedeskiver, kørvel, fuglegræs, fine strimler af lakridsrod, sprødt brød, skovsyre og en superblød (og fed) velsmagende terrine af fedandelever.

Lakrids og rødbeder er en forrygende kombination skulle jeg hilse og sige!

Menuens hovedret var rosastegt sommerbuk med sommersvampe (her kantarel), kirsebær og spidskål samt en lille dyrepølse med en krydret rabarber ketchup/chutney.

Den kastede husbonden sig ud i.

Jeg valgte dagens ret:

Kalvetyksteg med en varm salat af nye kartofler og spidskål vendt med gedefriskost. Hertil dampede nye løg og gulerødder og igen, masser af friskplukket kørvel.

Selvfølgelig delte vi igen både mad og vin.

Osten sprang vi let og elegant over (heldigvis, selvom de altid har fantastisk ost) og gik direkte til desserten:

To gange jordbærsalat med hyldepandekage, jordbærskum, marengsflager og hvid chokoladeganach, flankeret af et shot med kamille-iste med jordbæris. Glassets kant var smurt med citron og  dyppet i frysetørret solbær; det var fint med lidt syre og bitterhed som modspil til det søde.

Alle retter var, som I kan se, meget smukt anrettet.

Kaffen med lidt lækkerier, som forskellige Valrhona chokolader og små spøde småkager, blev nydt i gården under den store valnød med lyden af hr. Solsort og ærkedansk sommeraften i ørerne...

Tinggården har netop startet en ny 'tag-med-hjem' service, kaldet 'Dagens Husmandskost'. Hver torsdag og fredag kan du bestille og hente god og enkel mad for kun 145 kr. pr. kuvert med lidt af deres gode brød til.

I denne uge er det bagt kulmule med tomatbraiseret fennikel og fennikelsalat med blomkål, kantereller og sprøde rugbrødstern.

Det er vi vist nødt til at prøve en dag hvor appetiten er vendt tilbage.





Så er vi vist også klar til de næste 25 år :-)

14 kommentarer:

  1. Tillykke med sølvet..Det ser ud som en rigtig god dag elller dage..

    SvarSlet
  2. Hej Benedicte,
    Tillykke, tillykke, tillykke :-)
    Knus
    Anne

    SvarSlet
  3. Tillykke, tillykke!
    Stille, roligt og afslappet sammen med dem, der står hjertet nærmest, det er også lige mig.
    Hvor ser I dog søde ud og I klær hinanden godt!
    Nu må jeg så liiiige ændre mit indre billede af dig, Ditte, for -for mig - er du jo hende på profilbilledet. Jeg må lige lægge lidt smukt sølv på.

    SvarSlet
  4. Stort tillykke med sølvet..:-) dejlig måde at fejre jer på

    SvarSlet
  5. Tillykke med de 25 år. Sikke nogen gode dage I har haft

    SvarSlet
  6. til lykke, til lykke! sikke en fest I har haft, dejligt!
    kh.fra Island
    Frida

    SvarSlet
  7. Tillykke med de 25 år, I ligner også nogen der sagtens kunne snuppe 25 år mere..Sikke dog en lækker menu i har fået...;-D

    SvarSlet
  8. Det var en virkelig dejlig dag! Nød den i fulde drag :o) Det tror jeg alle gjorde!

    Guf, for en middag!!

    SvarSlet
  9. Et stort tillykke med jeres sølvbryllup, Ditte - her hos os har vi lige været samme tur igennem :-)

    SvarSlet
  10. Hjertelig tillykke med sølvet :-) En dag lige efter mit hoved også, og ikke alt det festivitas. Vi selv fejrede et uforglemmeligt sølvbrylluppet på Kreta for 9 år siden.
    Selvfølgelig kan i snuppe nogle flere år sammen :-)

    SvarSlet
  11. TILLYKKE! sjovt med dette sammenfald. Willy og jeg gjorde også det hele i omvendt rækkefølge: føtst kom Mikkel og så blev vi gift af så uromantiske årsager som huskøb. Det foregik på Borgmesterkontoret i Dronninglund, og "bryllupsrejsen" var en tur op i Ålborgtårnet :-) - så sølvbryllupsturen her i juni var en tur rundt i USA og på dagen over Golden Gate (i koldt og tåget vejr)

    SvarSlet
  12. Hjertelig tillykke med sølvbrylluppet! Og god fornøjelse med de næste 25 år ;-)

    SvarSlet
  13. Jamen jamen, kæmpe stort tillykke med jeres sølvbryllupsdag!
    Dejligt at holde dagen præcis som man ønsker det og det lyder bestemt dejligt!
    Han er altså så skøn ham Vilfred (;o)
    Knus,
    Lona

    SvarSlet