mandag den 6. juni 2011

Mandagstema: Grøn hverdag

Jeg kunne også omdøbe Petunias mandagstema en smule til 'Grøn hver dag'. En af mine kæpheste er nemlig at leve hver dag så grønt som muligt (med måde - jeg er ikke hellig omkring det og falder skam også i), men genbrug, sparsommelighed, økologi og grøn levevis står mit hjerte nær.

En af mine grønne hverdagsglæder er mine krydderurter i haven. I sommermånederne skal der friskhøstede grønne urter i maden hver dag - purløg, persille, oregano, merian, mynte, dild, fennikel, esdragon, timian, sar osv.

Jeg orker ikke at have køkkenhave i større stil mere, så nu nøjes jeg med krydderurter, frugttræer og -buske og rabarber. Derfor er en anden vigtig del af min grønne hverdag mine kasser fra Årstiderne med frugt og grøntsager.


Her på billedet er der både brøndkarse, kinaløg og rosmarin fra haven...

resten er kasse-grønt :-)



























Se flere eksempler på
Grøn hverdag her

13 kommentarer:

  1. Kjempefint bilde, og gulrøtter er kjempegodt!:) Jeg ønsker deg en kjempefin mandag, og ei kjempefin uke!:)

    SvarSlet
  2. Fin måde at være hverdags-grøn på..;-D

    SvarSlet
  3. Jeg kan godt lide din omskrivning.. Grøn hver dag.. :-) Det går jeg også ind for, uden dog at have så godt styr på det som du har.. :-)

    SvarSlet
  4. Här var det mycket gott, sparris är en favorit här hemma;-)))
    Ha en skön vecka;-)))

    SvarSlet
  5. Sunt og godt bilde!! Mmmm, sommeren er herlig.

    SvarSlet
  6. Härlig och fin bild!
    Morötter det är smaskens det :)
    Ha en bra dag!

    SvarSlet
  7. Det er skønt med krydderurter - ja i det hele taget er det skønt med frugt og grønt (som du kan se hos mig) :P Dejligt du ændrede på indstillingen så det er lettere at kommentere hos dig :) God aften :)

    SvarSlet
  8. Jeg har svært ved at undvære mit daglige frugt og grønt. Det hører bare til. Jeg er bestemt heller ikke fanatisk :-)

    Glæder mig til at læse næste del om turen til Sverige, bl.a. Vänern. Mon I også har været ved Vätteren. Det er mange år siden jeg har været på de kanter.

    SvarSlet
  9. Så herlig bilde av en kasse overfull av masse deilig grønt!

    SvarSlet
  10. Jeg misinnunner alle som er så flink me kosten. Jeg er nok litt for glad i sjokolade;)

    SvarSlet
  11. Dejligt indblik i din grønne hverdag! Her prøver vi også at snige så meget grønt ind, som overhovedet muligt. Og man bliver jo helt afhængig :-)

    SvarSlet
  12. Åhja genbrug - jeg har det skidt med at smide væk. Men somme tider tænker jeg på at vi også har et samfundssystem med produktion, som ikke må gå helt i stå. Markedsmekanismerne fungerer kun, hvis der hele tiden er en lille omsætning :)

    Nå tilbage til det alvorlige ;-) Nu kan jeg bedre forstå hvorfor du kalder bloggen "Fiberfryd"! Dejligt navn og nu kommer 10.000kr spørgsmålet: Smager det ikke bedre med grøntsager? Er det ikke dem, der giver smag, når man laver god mad? Jo bevares, en stegepande med stegesky kan også give smag, men med lidt krydderurter er det altså MEGET bedre :)

    SvarSlet
  13. Det er dejligt med mange grønsager, jeg spiser det dagligt, men jeg har ikke så mange forskellige krydderurter i min have som du har, jeg har dog lige plantet en kørvel.
    God søndag

    SvarSlet