fredag den 11. november 2011

Frosne vitaminbomber

Forleden havde jeg et indlæg om havtorn og sidste weekend gik jeg på bærjagt, for jeg havde fået lyst til at eksperimentere lidt med havtorn i mad og drikke.

Bærrene er næsten umulige at plukke uden at klemme dem i stykker, så i stedet tog jeg en stak bærfyldte (og tornede) grene med hjem. Efter at have klippet grenene i småstumper, røg det hele i fryseren. Næste dag kunne mange af bærrene rystes af og resten blev hjulpet på vej med en gaffel, så nu har jeg havtorn i fryseren. Nogle stykker i en smoothie og dagens c-vitamindosis er hjemme.

I dag hældte jeg en lille håndfuld i fadet med rodfrugt (gulerødder, løg, selleri og pastinak) inden de røg i ovnen. De fik også en sjat rapsolie og et skud hyldeblomstsalt. De fungerer fint som syrligt indslag til de lidt fade rødder - ellers bruger jeg gerne citron.

I går fik jeg et nyhedsbrev fra LIFE om en ny kogebog 'Ny Nordisk Hverdagsmad for alle', som bl.a. indeholder opskrifter med havtorn. Bogen, der udkommer på mandag, udgives af FDB, Meyers Madhus og OPUS og den er skrevet af Claus Meyer og Arne Astrup. 

Mon ikke den kan fås i den nærmeste Brugs eller Kvickly?


4 kommentarer:

  1. Kogebogen fås lige bestemt i FDB's butikker fra i morgen.

    Mvh. Kristian Madsen
    OPUS Kommunikation

    SvarSlet
  2. Jeg fandt din blog hos Madame og glæder mig til at følge dig.

    SvarSlet
  3. Og for så at snakke om noget helt andet. Tak for selskabet i går. Det var en fornøjelse at være sammen med jer. Jeg er blevet forelsket i dit sjal - camomillen. Kan du huske, hvilket garn, du har anvendt???

    SvarSlet
  4. Du skal være noget så velkommen, Marianne :-)

    SvarSlet