mandag den 14. november 2011

Mere mad

Til vores sølvbryllup gav vores børn os penge til en god middag på Sorte Hest.

Heldigvis var det ikke et gavekort vi havde fået, for da vi skulle bestille bord var restauranten lukket! Den var netop ved at blive overtaget af den bornholmske 'madmafia', Nikolaj, Rasmus, Theis og Magnus, som har den skønne restaurant Kadeau i Vester Sømark; stedet jeg skrev lidt om i sommer. Så vi bestilte fluks plads til to den 12. november, 33 års-dagen for vores første rigtige 'date' og dagen efter at stedet havde åbnet.

De havde desværre fået overbooket, så vi blev placeret lidt akavet på barstole foran en væg ved en lang, smal bordplade. Til gengæld havde vi fin udsigt til køkkenregionen lige bag os, hvilket passede mig udmærket.

Det var utrolig godt; spændende nordisk mad på gode bornholmske råvarer.

Vi lagde ud med champagne og en smukt anrettet omgang appetizers: Rå rejer, tørret kammusling med citrontimian-emulsion, tørret oksekød med syltet gulerod, tørret maltbrød, agurk med makrelmousse og sprødristet grisetå med syltet hjulkrone.

Det sidste skal jeg huske til næste år, så jeg får brugt lidt mere af planten end de smukke blå blomster.

Vi bestilte kun tre retter, men det var såmænd alt rigeligt. Dertil en flaske kølig og let, men interessant, Beaujolais, som gik fint i spænd med vore forskellige retter. Vi er ikke de store vinkendere (end ikke små) men forlader os gerne på tjenerens råd, indenfor rimelighedens grænser - og denne var et godt valg.

Forretten var, i mit tilfælde, rå jomfruhummer, der lige havde 'kysset' en varm pande, serveret med en østersvinagrette på græsolie, letbagt hjertesalat og urter, silketyndt skåret blomkål og friteret blæretang (det skal jeg også huske, jeg har kun lavet den kogt ;-)

Husbonden kastede sig over en skøn makrel garneret med tynde skiver af selleri og æble samt frisk grønkål med muslingebouillon og dildolie.

I det hele taget var fisk og skaldyr perfekt tilberedt, så smag og konsistens var ren nydelse.

Hovedretten til mig bød på perfekt dampet torsk med surkål, løjrom, brunet smør og jordskokker serveret på flere måder, bl.a. langtidsbagte til en skøn sej konsistens (også den skal genbruges herhjemme: fire timer ved 150 grader).

Retten blev toppet rundhåndet med friskrevet gotlandsk trøffel, som dog ikke havde megen trøffelsmag.

Husbonden kastede sig over den langtidsstegte, confiterede okse med rødbede i flere udgaver, røget marv og en sauce på øl og æblemost. Kødet var smørmørt efter 12 timer ved 82 grader.

Desserten var vi enige om:

Bornholmske mejeriprodukter som is og marengs med kærnemælk, kombineret med pære, honning og valnød. Det smagte på forunderlig vis af sommer og barndom.



Kaffen sprang vi over, men indtog den kort efter hos min bror der bor lige i nærheden - og det var også vældig hyggeligt.

En rigtig dejlig aften, så stor tak til ungerne!

5 kommentarer:

  1. En spændende og meget anderledes menu. Meget er ukendt for mine smagsløg, og jeg vil helt sikkert aldrig få lokket Allan med på at smage. Fisk og skaldyr hører ikke til hans favorit. Desserten ville dog let glide ned :-)

    SvarSlet
  2. Det ser vanvittig lækkert ud - sikke en dejlig måde, I fejrede jer selv på, og du gik næppe sulten i seng i lørdags :-)

    SvarSlet
  3. Peter er heldigvis med på lidt af hvert - hvilket er heldigt, når jeg nu er så vild med at spise 'mærkelig' mad ;-) Men der er jo masser af spændende mad uden fisk og skaldyr og I spiser jo masser af dejlig mad ved jeg!

    SvarSlet
  4. Det gjorde jeg bestemt ikke - de tre retter til aften var så rigeligt ovenpå den ret store frokost :-)

    SvarSlet