søndag den 27. marts 2011

Dagens fibre

I fredagsleveringen fra Årstiderne var dette fine røde spidskål; noget jeg kun sjældent ser. Det brugte jeg til en gang rød coleslaw.

Kålen blev snittet fint og saltet en times tid. På den måde bliver kålen mørnet, men beholder alligevel sin sprødhed.

Kålen skylles og vrides og vendes, sammen med groft reven rødbede og ditto gulerød, med en klat tyrkisk yoghurt. Smages til med salt, peber, lidt bearnaise-essens og en smule sukker.

Et drys frisk esdragon havde været fint, men det kan haven trods alt ikke byde på endnu.

Til sidst en håndfuld hakkede peanuts på toppen for at give lidt knas.

Resultatet var pralende pink og proppet med fibre, vitaminer og andet vi har godt af.

Sammen med lidt brasede reste-kartofler og et par bøffer af lige dele hakket okse og groft revet champignon, rørt med lidt creme fraiche, hvidløg, æg, salt og peber, blev det såmænd et fint måltid på en søndag, hvor tiden pludselig gik en time for hurtigt...

Mon ikke jeg snart skulle slå et slag forbi min seng, inden vækkeuret ringer en time tidligere end det plejer i morgen?

6 kommentarer:

  1. Det lyder som et dejligt måltid mad du fik tryllet frem, med masser af farve og vitaminer.
    Min estragon er godt på vej, med fine skud, men den ville nok være plyndret helt til denne ret :-) men lidt til pynt kunne der godt blive.

    SvarSlet
  2. Den salat skal prøves en dag. Det lyder som om det smager godt.

    SvarSlet
  3. @Pia: Hvor er du heldig - jeg har ingen spirer endnu, kun purløgen er til at klippe af.

    @Merete: Den smager rigtig godt, jeg er i det hele taget ret vild med coleslaw i forskellige udgaver.

    SvarSlet
  4. Rød spidskål? Det var nyt for mig... det kan man sikkert ikke få herude på landet, men det kunne ellers være sjovt med denne variation.
    Din coleslaw-variant lyder god :-)

    SvarSlet
  5. Sikke et syn - hvor er det smukt! Ja, det er lækkert at bruge spidskål, og det fik vi i en lækker ret, da vi var ude at spise i går. Din opskrift skal helt bestemt prøves :O)

    SvarSlet
  6. Uhm, hvor godt. Jeg elsker spidskål, men har aldrig set den i rød udgave.

    Jeg læser først nu om jeres søde hund, og det gør mig så ondt. Huset bliver frygtelig tomt, når man mister sin gode hundeven (eller katteven), men 14 år er da en fin hundealder. Det vigtigste er, at det har været GODE år, og det har det været hos jer. Knus

    SvarSlet