torsdag den 17. marts 2011

Kender du AgeForce?

Roskilde Bibliotekerne har, sammen med en brugergruppe, de sidste tre år arbejdet ihærdigt på at skabe et velfungerende online-netværk for seniorer, dvs. mennesker på den gode side af de 50 år. Det er efterhånden lykkedes; for øjeblikket er der nemlig over 6.000 brugere på landsplan.

Ideen er at samle de mange stærke kræfter blandt voksne mennesker og skabe et forum, hvor interesser og fællesskaber står i centrum, både på nettet og i virkeligheden.

Netværket ligner på mange måder Facebook. Det er dog noget nemmere at bruge, der er ingen reklamer og de oplysninger du lægger ind på siden er og forbliver dine egne. Og har man lyst, så er der mange muligheder for reelt socialt samvær.

Flere og flere folkebiblioteker bakker op om netværket og onsdag den 30. marts kan du kvit og frit høre mere om AgeForce på Frederiksværk bibliotek. Vi håber selvfølgelig at få flere interesserede fra lokalområdet med.

På AgeForce (og jo, der HAR været kritik af det engelske navn) kan du oprette en gratis profil, opbygge et personligt netværk, dele interesser med andre. møde nye mennesker, deltage i grupper, oprette opslag, blogs og billedalbums m.m. Der findes f.eks. rejsegrupper, cykel- og friluftsgrupper, grupper for kunst, film, foto, litteratur, sport, hobby, historie, samfund og meget andet.

Jeg kan kun anbefale dig at melde dig ind på AgeForce (men du skal altså være over 50) og se om ikke du kan finde ligesindede at dele interesser med. Jeg har selv været med i et par år - måske ses vi derinde? Vi kunne jo eventuelt starte en blogging-gruppe... ;-)

7 kommentarer:

  1. Jeg synes, det lyder mægtig spændende! Dog er der for ikke rigtig mulighed for at bruge mere tid på de sociale medier - Facebook og blogging tager en del tid. Men for andre, der ikke blogger, synes jeg, det vil være helt oplagt at kaste sig over AgeForce!

    SvarSlet
  2. Ja, Madame, det er spændende, især fordi det rækker ud i den virkelige verden. Men det er rigtig at der er mange muligheder og at vi er nødt til at vælge, hvor vi lægger vores kræfter - vi har jo også vore blogtræf ;-)

    SvarSlet
  3. Jeg har oprettet en profil på AgeForce for et par måneder siden - efter mit bibliotek havde anbefalet det.
    Jeg synes, der er god mulighed for netværk i det lokale...

    SvarSlet
  4. Det glæder mig, Kisser. Jeg prøver at finde dig derinde ;-)

    SvarSlet
  5. Jeg har ikke hørt om det før. Det er meget fristende, men jeg må vist prøve at holde mig til det jeg allerede har kastet mig ud i. Det hele skal jo helst passes :)Måske glemmer jeg dets eksistens, eller jeg bliver så nysgerrig, at jeg MÅ være med :-)

    SvarSlet
  6. Jeg er egentlig faldet over "Age-force" projektet for lang tid siden, men har glemt det igen. Jeg tænkte dengang, at jeg ikke kunne se formålet med sådan et netværk. Det "fede" ved Facebook er netop, at det er åbent for ALLE uanset alder, og det er sjovt med bredde og inspiration på tværs af alle grænser. Via arbejdet bliver jeg ofte inviteret til flere netværk - f.eks LinkedIn og Yammer, men jeg synes, at det er svært at være aktiv så mange forskellige steder på nettet. Det er jo kun hvis man selv er aktivt deltagende, at det rigtig "giver noget". Jeg arbejder selv med Litteratursiden, og håber også altid på at andre vil melde sig ind og deltage aktivt som brugere, med blogs, anbefalinger, lister og kommentarer. Jeg tror nok, at jeg holder mig til min blog og de tilknyttede fællesskaber + Facebook og Litteratursiden, men vil da lige kigge på det igen, nu hvor du opfordrer til det :-)- måske har jeg selv flyttet mig siden sidst.

    SvarSlet
  7. @Pia: Ja, der er rigtig mange steder at være aktiv på nettet og der skal jo også være tid til at passe det virkelige liv ;-)

    @Nina: Jeg kan sagtens forstå dig. Jeg meldte mig til for længe siden, men havde glemt alt om det, indtil vi på biblioteket besluttede at gøre noget i vores område. Målgruppen er først og fremmest de, der er tøvende overfor sociale medier. Måske kan det hjælpe flere med at få øjnene op for alle de muligheder der ligger i de digitale medier.
    Jeg er heller ikke sikker på at jeg på langt sigt vil være så aktiv, men håber at få flere nybegyndere i gang. Muligheden for at skabe nye lokale netværk er også et godt tilbud til ensomme og handicappede.
    - Apropos Litteratursiden; så kunne jeg godt tænke mig at det var muligt at knytte en lille kommentar til de bøger man sætter på sine lister - dvs. ikke en decideret anbefaling/anmeldelse... Men jeg er meget glad for, at du fik mig i gang med at registrere de bøger jeg læser, det er en rigtig god idé, tak :-)

    SvarSlet